Dit kopte vanmorgen Het Kenniscentrum Innovatie & Business van Hogeschool Utrecht in een rapport dat vandaag gepubliceerd werd.
waarom mislukken die overnames dan?”
Daar zijn naar mijn mening een paar grondredenen voor:
Het overnemen van een andere onderneming dient te passen in een lange termijn strategie van de overnemende partij. Een groeistrategie door overnames vraagt immers een andere aanpak dan een autonome groei strategie. Er is niet zo iets als een “free lunch”.
Mijn grootmoeder zei vroeger al: “als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vaak ook niet waar”
Nog niet zo lang geleden had een klant van mij, een bedrijf in Spanje overgenomen. Twee maanden later bleek dat de 4 belangrijkste klanten van de overgenomen firma, contracten hadden met de onderneming waarbij ze bijna een jaar lang alles terug konden zenden wat ze gekocht hadden en daarvoor creditnota’s kregen. Vlak voor de overname was de omzet fors omhoog gestuwd door grote verkopen aan deze 4 klanten. Na de overname kwam bijna 80% van deze forse omzet retour en moesten creditnota’s gemaakt worden. Niet alleen was dit een financiële tegenvaller voor de koper, nu bleek hij ook nog eens veel te veel betaald te hebben voor zijn overname!
Net als bij de verkoop van je eigen huis/auto enz. meen je zelf bijna altijd dat hetgeen je gaat verkopen een hogere prijs moet opbrengen dan het gangbare. En dat geldt zeker als het gaat over jouw bedrijf dat je met bloed,zweet en slapeloze nachten zelf hebt opgebouwd en grootgemaakt. Het is dus heel moeilijk om de emotie te scheiden van de ratio. Daar staat tegenover dat de kopende partij weliswaar probeert zo weinig mogelijk te betalen, maar ook daar wint de emotie het vaak van de ratio. Het is immers dé uitgelezen kans om jouw onderneming een forse groei impuls te geven die je eerder niet voor mogelijk hield. En ja, “de verkoper heeft er toch ook met hart en ziel aan gewerkt, en verdient een goede prijs”.
Dat deze houding vervolgens er toe leidt dat te hoge financieringslasten, een “molensteen om de nek van de onderneming worden, wordt maar al te vaak weg geredeneerd.