De laatste dagen is er in mijn omgeving weer veel aandacht voor werkkapitaal. Zo las ik deze week een stuk over een onderzoek dat Floyd Plettenberg aan de Vrije Universiteit van Amsterdam deed naar de optimalisatie van werkkapitaal beheer (financieel management.nl)
Ook hier werd de stelling onderschreven dat het managen van werkkapitaal bij moet dragen aan de strategie en aan de waarde creatie van de onderneming. En tevens wordt in dit onderzoek weer eens naar voren gebracht wat het belang van de juiste management informatie op het juiste moment is.
Nu wordt vaak verondersteld dat een liquiditeitsplanning moeilijk is op te stellen en dat het veel tijd (=geld) kost om een deugdelijke prognose te maken.
Dit is naar mijn mening een misvatting. Op veel plaatsen ben ik begonnen met een simpel spreadsheet. Bankstand begin van de week + ontvangsten van die week – uitgaven van die week; is eindstand bank van die week en die is weer de beginstand van de volgende week.
Beginstand Wk1 1000,= Beginstand Wk2 = eindstand Wk1 575,=
+ Ontvangsten Wk1 250,= + Ontvangsten Wk2 834,=
-/- Uitgaven Wk1 675,= -/- Uitgaven Wk2 632,=
= Eindstand Wk1 575,= = Eindstand Wk2 777,=
Dit voor 13 weken op een rij. En dat dan elke maandagmorgen. De eerste paar weken is de informatie niet volledig accuraat, maar na enkele weken blijkt de voorspellende waarde groot te zijn.
Immers, hoe groot de uitgaven huur, salarissen, loonheffing en een aantal (kosten)posten ( zoals rente en aflossingen) zijn en wanneer die betaald moeten worden is nauwkeurig te voorspellen. Blijven zaken als ontvangsten van debiteuren (denk ook aan BTW). Dit blijft een inschatting, maar kijkend naar de facturatie, de gemiddelde betalingstermijnen en het betalingsgedrag van uw debiteuren kunt u best een gecalculeerde schatting maken. Dan wordt het een simpele reken exercitie om in combinatie met uw crediteuren lijst en uw maximale bankkrediet de post crediteuren betalingen vast te stellen.
Het opstellen van deze prognose kost hooguit anderhalf uur per week en u weet nu 13 weken van te voren wanneer u een geld tekort heeft. Ruimschoots nog op tijd om te sturen.
Daarnaast maandelijks een klein overzicht met de volgende gegevens:
DSO (Days Sales outstanding); ouderdom debiteuren (30-60-90 en>90 dagen) en het % afgeboekte oninbare debiteuren
Dagen voorraad en totale voorraad waarde, alsmede de waarde van de incourante voorraad
En crediteuren (30-60-90 en > 90 dagen)
En u bent al goed op weg om uw werkkapitaal in beeld te hebben. De volgende stap is dan om normen te stellen aan de parameters zoals hierboven vernoemd.
Zo kunt u al snel de DSO terugdringen of de voorraad hoogte beperken.
Volgende week meer over DSO en hoe u die gemakkelijk kunt berekenen.
Wilt u (gratis) voornoemd spreadsheet ontvangen; mail dan naar r.koppelmans@finox.nl en ik zend het u graag toe.