Deze week hoorde ik op de radio het verschil tussen een Hipster en een Yukki. Opnieuw een modieuze indeling van de generatie kloof in generaties die fundamenteel van elkaar verschillen m.b.t. hun wereldbeeld en hun verwachtingspatroon.
Net zoals het menselijke generaties in modieuze termen te beschrijven zijn, zo zijn ook businessplannen aan mode onderhevig. (vandaar de titel van deze post)
Was het vroeger zo dat alle details tot 6 cijfers achter de komma in het plan moesten staan, en een deugdelijk businessplan minstens een horizon van 5 jaar moest beslaan, tegenwoordig moet het meer een samenvatting van een goed verhaal zijn dat snel te bevatten en te doorgronden is.
Zelf ben ik daarom erg gecharmeerd van het boek Business model generatie van Alexander Ostenwalder en Yves Pigneur. Het A-3 overzicht met een duidelijke samenhang van de onderdelen van een goed plan zijn m.i. een goed startpunt voor een businessplan.
Benen op tafel, grote stapel post-its en “let it flow” . Als er dan een consistent plaatje gemaakt is, het conform de aanwijzingen van de heren Ostenwalder en Pigneur getoetst is, dan is het beschrijven van het plan een “eitje”geworden.
Het loont ook de moeite om diverse scenario’s te beschrijven, what if , kun je kosten besparen als de omzet achterblijft? Maar zeker zo belangrijk, kun je opschalen als je klanten in rijen dik voor de deur staan?
Daarbij is een deugdelijke financiële paragraaf net zo belangrijk als de textuele beschrijving . Maar hou het simpel en overzichtelijk. De planningshorizon is in 2015 echt niet groter dan 3 jaar (daarna zit je in een ander universum)
En heb je dan je plan kant en klaar, maak dan van je plan een (succes) story. 1 A-4tje waarin je in een in de vorm van een goed lopend verhaal je plan beschrijft. Dat doe je dan bij voorkeur vanuit het gezichtspunt van jouw (toekomstige) klant. Benoem spelenderwijs in het verhaal de bezwaren die de klant zou kunnen bedenken en werk deze op voorhand weg.
Je businessplan moet ten minste de volgende zaken bevatten:
Alles gebundeld met je teaser in de vorm van het ene A-4tje met je story en succes is verzekerd.
Het geld en de investeerder voor een goed plan zijn er.