Nieuws

06 aug 2015

De eerste signalen dat je wat in je onderneming moet veranderen, wanneer zie je die?

Enkele jaren geleden kreeg ik de uitspraak van Thomas J. Watson jr. in handen:

“Ik heb me altijd gehouden aan de regel dat het ergste wat je als manager kunt doen met een probleem is niets  doen. Los het op, los het snel op, los het op of het nu op de goede of de foute manier is. In het geval van een foute  oplossing komt het probleem terug en kunt u het alsnog oplossen op de goede manier. 
Niets doen, lijkt een aantrekkelijk alternatief omdat het geen onmiddellijk gevaar meebrengt, 
maar bij het leiden van een bedrijf is het absoluut  fataal.”

Onlangs had ik op LinkedIn een “discussie” met een collega die deze stelling belachelijk vond omdat naar zijn mening op basis van kosten en baten ook niets doen een reële en soms gewenste optie is. Dit zette mij aan het denken.

Vaak lijken ondernemers op basis van die redenatie te wachten op veranderingen in de markt i.p.v. zelf actief de noodzakelijke veranderingen in gang te zetten. In je comfortzone blijven en energie sparen heeft zeker zijn voordeel, maar nog nooit is er een succesvolle toekomst gecreëerd door resources te sparen.

In tal van delen van onze samenleving zoeken we naar zgn. “early warning” signalen die de noodzaak tot veranderingen aangeven.

Vaak vertrouwen we daarbij op de financiële functie in de organisatie. Maar onze financiële rapportage is in de basis historische data. De Verlies en Winst rekening laat immers zien hoe het resultaat  in de achterliggende periode gerealiseerd is en tegen de tijd dat de noodzaak tot veranderen weergegeven wordt in de cijfers is het waarschijnlijk te laat om nog iets te doen.

Klaarblijkelijk moeten we deze “early warning”signalen dus ergens anders zoeken:

Uit een artikel van R. Paul Vuolle (CEO, Bellevue SME Advisors GmbH) van enige tijd terug haalde ik de navolgende vragen die de ondernemer zich zou kunnen stellen:

  • Als mijn Sales team bij nieuwe klanten komt, is de concurrent er dan al eerder geweest?
  • Zijn wij nog steeds in staat om goed opgeleid en sterk gemotiveerde mensen aan te trekken?
  • Verleent onze Customer Service wel service? (test het zelf eens)?
  • Groeit of krimpt ons klantenbestand terwijl de omzet stijgt?
  • Hoe ontwikkelt zich de gemiddelde orderwaarde en de het aantal order regels?
  • Hoeveel van onze klanten bestellen regelmatig?
  • Als onze grootste klant een van onze andere klanten overneemt, wat heeft dat voor impact op onze business?
  • Worden wij door onze concurrenten verslagen op het gebied van doorlooptijden?
  • Worden verzoeken voor offertes (RFQ) van klanten snel genoeg beantwoord?
  • Hoeveel verzoeken voor offerte (RFQ) worden niet beantwoord?
  • Zijn de oplossingen voor problemen vergelijkbaar, of omarmen we en implementeren we totaal nieuwe ideeën met veel enthousiasme?
  • Komen onze werknemers met ideeën voor verbeteringen, of doen ze gewoon hun job? 
  • Zijn werknemers bereid om over te werken als dat nodig is?
  • Is de concurrent van onze klant succesvoller dan onze klant?
  • Runt ons management team mij, of run ik als ondernemer het bedrijf?
  • Werken we aan unieke en grensverleggende projecten?

Ik kijk uit naar uw reacties voor nog meer of betere “early warning” signalen.